Till Reuter avgår enligt överenskommelse med tillsynsstyrelsen i december och efterträds av Peter Mohnen, som säkerställer kontinuitet

KUKAs tillsynsstyrelse och Dr. Till Reuter, styrelseordförande för KUKA AG, har idag kommit överens om att avsluta Dr. Till Reuters ledningsroll som styrelseordförande i förtid i december. Peter Mohnen övertar funktionen som tillförordnad verkställande direktör, Andreas Pabst rollen som tillförordnad Chief Financial Officer (CFO).

den 26 november 2018

Dr. Till Reuter har varit styrelseordförande för KUKA i nästan tio år. Han kom till bolaget 2009 och ledde KUKA ur finanskrisen. Under hans ledning kunde bolaget behålla sin ledande position i bilbranschen och placera sig på nya marknader. Tillsammans med KUKA-teamet främjade Reuter strategin kring Industrie 4.0, samverkande robotar och tillväxt i Kina.

Dr. Till Reuter: ”Jag är stolt över att ha varit på KUKA under de senaste tio åren och utvecklat robottekniken tillsammans med vårt team. Robotteknik och automatisering är framtidens melodi. Jag önskar hela teamet all lycka. De kommer alltid att ha mitt stöd.”

”Vi vill fortsätta vara en pålitlig partner för våra kunder med hjälp av våra anställdas know-how”, förklarar Peter Mohnen.

Dr. Andy Gu, ordförande i tillsynsstyrelsen: ”Å tillsynsstyrelsens och hela företagets vägnar vill jag tacka Dr. Till Reuter för hans strålande insatser som banande vägen för KUKAs framgång sedan han tog över rodret 2009. KUKA har en stark position och närmar sig en hållbar tillväxt åter igen. Den ökande efterfrågan på intelligent robotteknik har gynnat lönsamheten och stärkt bolagets position på den kinesiska marknaden.”

Alla befintliga investeraravtal, som KUKA har slutit tillsammans med Midea som majoritetsägare, inklusive avskärmningsavtal för att skydda KUKAs immateriella egendom fortsätter att gälla. Midea uttryckte sitt stöd för KUKAs tillväxtstrategi, däribland utvecklingen på den kinesiska marknaden, fokus på forskning och utveckling, investeringar i digitalisering och Industrie 4.0 samt ett starkt engagemang för KUKAs närvaro i Tyskland.

Hämta nyhetsmeddelande

Ladda ned PDF