Välj din plats:

Land

KUKA goes Hollywood: Fräsrobot tillverkar filmrekvisita

Både till serier som ”Stranger Things” och blockbusters som ”Men in Black: International”: Filmskapare behöver en strid ström av kreativ och högkvalitativ rekvisita. Företaget Robocarv från England använder numera automation made in Germany – och låter en KUKA-fräsrobot tillverka rekvisitan.

den 3 april 2020

KUKA-robot fräser rekvisita av plastblock

I böcker måste läsarna föreställa sig det som berättas för sin inre syn. På bio fungerar det inte så. Här måste allt som visas se verkligt ut: från de romerska sandalerna i en historisk film till revolvrarna i en western och fantasimöblerna i en science fiction-film. Att skapa rekvisita och kulisser till filmer kan blir en kostsam affär och tar lång tid. En alternativ lösning erbjuder företaget Robocarv från England. Företaget använder – vilket även dess namn antyder – en fräsrobot från KUKA för att tillverka vardagsföremål av plastblock. Föremålen, som kan vara från gamla epoker eller framtiden, är förvillande lika riktiga föremål.
Snabbt och med hög precision: KUKA:s robot fräser en byst av polystyren som ska användas i Hollywood. Bild: Robocarv
Mallar tas fram med hjälp av en skanner. Malldatan överförs sedan till roboten som per knapptryckning tillverkar det som filmskaparna behöver. En kopia av bysten som föreställer Egyptens drottning Nefertiti? Inga problem. Liam Carr från Robocarv berättar: ”Så här ser framtiden ut för filmkonstavdelningarna – och vi upplever den här och nu.”

Fräsning av filmrekvisita med högsta precision

På några få timmar fräser roboten KR QUANTEC av typen KR 210 L180 skulpturer och utensilier från polystyrenblock. Detta plastmaterial har låg vikt och är lättbearbetat. När figuren är färdig beläggs den med en speciell hartsbeläggning. Materialet härdar och är sedan tillräckligt robust för att stå pall de tuffa inspelningsarbetena i Hollywood. Det speciella med robottillverkad rekvisita: Robocarv återvinner materialet när inspelningsarbetena har avslutats, avlägsnar skyddsskiktet och pressar skumgummit till nya block. Detta gör tillverkningen intressant även prismässigt.
Det här 15 meter höga lejonet har tillverkats med hjälp av en robot. Bild: Robocarv
Den största skulpturen som Robocarv hittills har tillverkat är ett 15 meter högt lejon till bioversionen av musikalen Cats som nyligen visades på bio. Liam Carr berättar: ”Det kommer alltid att finnas rekvisita som måste tillverkas för hand. Men för produkter som är nästan perfekta och geometriskt exakta drar vi nytta av robotens höga precision.”

I filmproduktioner är tid en bristvara. På några få timmar tillverkar vår robot en nästan perfekt kopia av olika rekvisita.

Liam Carr, Robocarv