Nya KR 4 AGILUS från KUKA: Kompakt prestanda där den behövs

Med nya KR 4 AGILUS som KUKA börjar leverera från och med oktober introduceras en het kandidat till förstaplatsen på smårobotarnas topplista. Våra nya kompakta robot är som gjord för företag som tillverkar elektroniska komponenter i automatisade processer. Men roboten lämpar sig även för hanteringsuppgifter inom andra branscher.

den 7 augusti 2020

Smårobotteknik för elektronikindustrin med nästan obegränsade möjligheter

I små automationsceller, i produktionsmiljöer med begränsat utrymme eller i tillämpningar där kraven är extra höga – KUKA:s nya smårobot KR 4 AGILUS levererar i alla situationer. Vår nyutvecklade robot för bärlaster upp till 4 kg öppnar upp för nästa obegränsade möjligheter inom automatiserad produktion – både inom elektronikindustrin och många andra branscher. Roboten kan monteras i valfri position: i fabriksgolvet, på en vägg eller i taket – och i valfri vinkel.

Mer funktioner och möjligheter för robotbaserad automation inom elektronikindustrin

Roboten är dimensionerad för laster upp till 4 kg, som den flyttar snabbt och säkert. Robotens utökade räckvidd på 600 mm öppnar upp för nya användningsområden – arbetsområdet är nästan 40 procent större jämfört med den tidigare generationen. En perfekt robot för högprecisionsarbete där utrymmet är begränsat. KR 4 AGILUS utmärker sig med sin repeternoggrannhet och oöverträffade cykeltider: Med en avvikelse på max 0,02 mm per arbetssteg och en cykeltid på under 0,4 sekunder (vid små adept-cykler) når denna robot en topplacering jämfört med andra robotar. Underhållsbehovet är samtidigt mycket lågt: Räkna med en mycket lång livslängd med minimala serviceåtgärder.
KR 4 AGILUS från KUKA: Optimal smårobotteknik för elektronikindustrin

Markus Hollfelder-Asam, portföljchef hos KUKA

Nya KR 4 AGILUS är avsedd för nästan alla miljöer

KR 4 AGILUS är utrustad med skyddsklass IP40. Roboten är t.ex. anpassad för produktionsmiljöer med en temperatur mellan 0 och 55 grader. Robotens tillförlitlighet har kontrollerats av TÜV och dess pålitliga kvalitet intygas bland annat med en europeisk CE-märkning och en amerikansk UL-märkning. Användare av KR 4 AGILUS behöver inte oroa sig för robotens känsliga komponenter: Roboten är skyddad mot okontrollerad elektrostatisk upp- och urladdning (ESD) och är därmed väl rustad för känsliga arbetsuppgifter.
Nya KR 4 AGILUS från KUKA: Kompakt prestanda där den behövs

Den senaste styrningstekniken från KUKA

”Med KR 4 AGILUS kompletterar vi inte bara KUKA:s portfölj”, berättar Markus Hollfelder-Asam, portföljchef hos KUKA. Med vår nya smårobot i 4 kg-klassen erbjuder vi en äkta ’doer’ som kommer bidra till hög och tillförlitlig produktionstakt i många automationsprocesser – både inom elektronikindustrin och många andra branscher. Tack vare robotens många gränssnitt kan en mängd perifera enheter av olika typ anslutas till KR 4 AGILUS. Och det bästa: Småroboten innehåller KUKA:s allra senaste styrningsteknik: KR C5 micro med den senaste systemprogramvaran KSS 8.7 – ett styrningspaket som effektiviserar alla processer.