Digital gästfrihet i robotkafé

KUKA:s robotar används inte bara till svetsning, fräsning och palletering. De kan även tillreda kaffedrycker och servera snacks. I ett unikt robotkafé i Dubai används sedan ett par veckor digitala servicerobotar.

den 20 oktober 2020

Framför kundernas ögon tillreder robotarna kaffedrycker och serverar snacks och kalla drycker: Robotkaféet i Dubai slog upp sina portar i mitten av juni. Ägare av det helt automatiserade kaféet är Hussain Lootah Group (HLG). Tre KUKA-robotar av typen KR 16 – en robottyp som nu ingår i KR CYBERTECH-serien – tillreder den mat och dryck som gästerna har beställt på en smart skärm: Ljudlöst och med snabbast möjliga servicehastighet – och självfallet under beaktande av de högsta hygienstandarder. Ett framtidssäkert koncept – särskilt i tider av corona och social distansering. Kunderna betjänas av robotar från systempartnern DGWorld. Med framgång: Den digitala gästfriheten lockar dagligen ett stort antal gäster till det helt automatiserade robotkaféet.

Det helautomatiserade robotkaféet i Dubai – en presentation

Automatiserad gastronomi: Gör din beställning på en smart skärm, kort därpå serverar robotar det du önskar – precis så fungerar RoboCafé i Dubai.

Systempartnern DGWorld använder KUKA-robotar i sitt helautomatiserade robotkafé

Gastronomirobotarna installerades av DGWorld, KUKA:s systempartner med säte i Dubai, ett företag som redan har realiserat en lång rad lösningar tillsammans med KUKA Augsburg. De ansvarade även för design och utveckling av hela automationslösningen till robotkaféet. ”Vi samarbetar med KUKA sedan 2014 och vi uppskattar deras robotars höga tillförlitlighet och goda integrationsförmåga. Därför valde vi även denna gång att samarbeta med KUKA eftersom vi ville säkerställa nonstop-drift i robotkaféet”, berättar Matthias Krause, VD för DGWorld.
En robotarm hämtar de beställda rätterna och sätter in dem i ugnen, medan servicerobotar serverar gästerna.
I det helautomatiserade robotkaféet i Dubai är det uteslutande robotar som betjänar gästerna

I RoboCafé i Dubai är det robotar som serverar: Så här smakar framtiden

Robotkaféets servicerobotar tillreder inte bara kaffe, te och juicer i olika varianter och serverar diverse snacks direkt ur ugnen, de utför även dansrutiner till olika låtar – allt för att hålla gästerna på gott humör. ”Som ägare till RoboCafé ville Hussain Lootah Group realisera ett helt nytt och innovativt koncept för digital gästfrihet. Med hjälp av KUKA:s robotar lyckades vi med detta”, konstaterar Matthias Krause.

Eftersom vi uppskattar den höga tillförlitligheten och goda integrationsförmågan hos KUKA:s robotar har vi valt att använda KUKA-robotar i kombination med särskild programvara.

Matthias Krause, VD för integrationspartnern DGWorld