Alexander Tan är ny CFO för ekonomi på KUKA AG

KUKAs tillsynsstyrelse har under ett extramöte valt in Alexander Tan som medlem i styrelsen. Den 1 juli 2021 övertar han platsen för Controlling och ekonomi på KUKA AG.

den 21 juni 2021

”Med sin mångåriga och internationella erfarenhet inom ekonomi tar Alexander Tan med sig rätt förutsättningar för ett globalt företag som KUKA. Vi ser fram emot ett framgångsrikt samarbete. Dessutom tackar vi Andreas Pabst för hans insatser och strålande arbete, och ser fram emot ett fortsatt samarbete”, säger Dr. Andy Gu, ordförande i tillsynsstyrelsen för KUKA AG.

Alexander Tan (50) växte upp i Nederländerna och har under sin karriär haft olika ledande befattningar inom ekonomi, både i Europa och i Asien. I 14 år arbetade han för Philips, bland annat som CFO på Automotive Lighting Division.

Från 2016 till 2018 var Tan vice CFO på kinesiska Midea Group, och senast CFO för Singapore-baserade GoodPack, en lösningsleverantör för leveranskedjor. Fram till slutet av 2019 var han medlem i tillsynsstyrelsen på KUKA-gruppen och är därmed väl bekant med företaget.

Alexander Tan - Bild: privat

Den nederländske medborgaren Tan efterträder den tidigare CFO:n för ekonomi, Andreas Pabst, som i juli övergick som CFO till Midea-Division Robotics and Automation, en av Mideas fem divisioner. Midea-gruppen är en av huvudaktieägarna för KUKA sedan fyra år tillbaka.

Dessutom hade tillsynsstyrelsen för KUKA AG redan i maj beslutet att i förtid välja in vd:n Peter Mohnen som ordförande av styrelsen till sommaren 2024. ”KUKA har gjort en bra start under 2021 och befinner sig i en tillväxtfas. Jag ser fram emot att fortsätta i samma riktning tillsammans med Alexander Tan och leda KUKA mot en lovande framtid”, säger Peter Mohnen, vd på KUKA AG.

Hämta nyhetsmeddelande

Ladda ned PDF