Kies uw locatie:

Land

KUKA brengt nieuwe generatie KR QUANTEC-serie

KUKA heeft zijn meest verkochte productserie KR QUANTEC bewerkt. De nieuwe generatie is sinds januari bestelbaar, eerste leveringen zijn voor april 2019 gepland. Onder meer de performance, rendabiliteit en flexibiliteit van de serie zijn geoptimaliseerd.

17 januari 2019

Meer dan 100.000 robots van de KR QUANTEC-serie werden sinds de marktintroductie in 2010 geleverd. Dit is naast de hoge betrouwbaarheid ook te danken aan het brede toepassingsbereik van de allrounder, uniek in vergelijking met de concurrentie. De robots zijn voorzien van een draaglast van 120 tot 300 kg voor gebruik in bijna alle marktsegmenten, bijvoorbeeld voor de automobielbranche, de gieterijsector, de medische sector of voor bewerkings- en handlingstaken. Bij de bewerking van de KR QUANTEC-serie maakte KUKA gebruik van haar uitgebreide ervaring binnen de dynamische automatiseringsbranche.

Het resultaat is een betrouwbare, veelzijdige en efficiënte oplossing van hoogstaande kwaliteit. Met een KR QUANTEC van de nieuwe generatie investeren klanten vandaag al in de toekomst van hun productie.

Wolfgang Bildl, verantwoordelijke productmanager.

Stijgende flexibiliteit, dalende kosten, kortere levertijden

Het portfolio van de nieuwe KR QUANTEC generatie werd geoptimaliseerd. Door de dunnere bouwdoos werden bijvoorbeeld de levertijden aanzienlijk gereduceerd. "Tegelijk kunnen we onze klanten flexibele robots op maat aanbieden die een veilige investering voor de toekomst zijn. Dit onder meer door de mogelijkheid de draaglast te upgraden, de hoge variabiliteit door speciale varianten in de portfolio of door technische optimalisaties zoals verkorte stilstandwegen of een geoptimaliseerd werkbereik", zegt Wolfgang Bildl.

De bewerkte constructie brengt bovendien een lagere TCO (Total Cost of Ownership) met zich mee, omdat de eerdere onderhoudswerkzaamheden gedeeltelijk wegvallen. Bovendien werden stilstandtijden en onderhoudskosten onder andere geminimaliseerd door een nieuw concept voor de kabel- en energietoevoer en minder reserveonderdelen, dankzij de geoptimaliseerde bouwdoos. Hierdoor zijn de robots ook meteen meer beschikbaar. Bovendien is de inbedrijfstelling verder vereenvoudigd.

Nieuwe bewegingsmodi voor ideale proceskwaliteit

De nieuwe generatie van de KR QUANTEC-serie is voorbereid voor extra bewegingsmodi, de zogenaamde "Motion Modes". Dit zijn software-add-ons die bij bepaalde toepassingen garanderen dat de robot optimaal beweegt. Met de "Path Mode" zijn bijvoorbeeld baanbewegingen met hoge nauwkeurigheid en precisie mogelijk, met de "Dynamic Mode" een hogere snelheid en dus een lagere cyclustijd aan knelpunten in productielijnen. De eerste Motion Modes zullen in de tweede helft van 2019 beschikbaar zijn en kunnen eenvoudigweg via de robotbesturing worden opgehaald.