Välj din plats:

Land

KUKA presenterar en ny generation av serien KR QUANTEC

KUKA har uppdaterat sin mest sålda produktserie: KR QUANTEC. Den nya generationen kan beställas sedan i januari och de första leveranserna är planerade till april 2019. Serien har optimerats på flera sätt, bland annat när det gäller prestanda, lönsamhet och flexibilitet.

den 17 januari 2019

Fler än 100 000 robotar har sålts av KR QUANTEC-serien sedan den introducerades på marknaden 2010. Förutom robotarnas höga driftsäkerhet beror denna försäljningsframgång även på robotarnas stora mångsidighet, vilket gör denna allroundrobot unik i konkurrensen. Roboten har en bärlast på 120 till 300 kg och kan användas inom de flesta marknadssegment, exempelvis inom fordons- och gjuteriindustrin, det medicintekniska området eller till bearbetnings- och hanteringsuppgifter av allehanda slag. När vi uppdaterade KR QUANTEC-serien drog vi nytta av KUKA:s erfarenheter inom den minst sagt dynamiska automationsbranschen.

Resultatet är en tillförlitlig, mångsidig och effektiv lösning av högsta kvalitet. Genom att välja den nya generationens KR QUANTEC kan våra kunder redan idag investera i framtidens produktion.

Wolfgang Bildl, ansvarig produktchef.

Mer flexibilitet, sänkta kostnader och korta leveranstider

Även produktutbudet kring den nya KR QUANTEC-generationen har optimerats. Vårt slankare, modulära system har exempelvis lett till avsevärt förkortade leveranstider. ”Samtidigt kan vi erbjuda våra kunder flexibla robotar som kan anpassas optimalt till uppgiften. Våra robotar är en säker investering för framtiden, bland annat tack vare att bärlastförmågan vid behov kan ökas på ute hos kund, men även det faktum att serien kan varieras med ett stort utbud av specialvarianter, och så alla tekniska optimeringar som förkortade stoppsträckor och ett optimerat arbetsområde”, berättar Wolfgang Bildl.

Den uppdaterade konstruktionen ger även lägre TCO (Total Cost of Ownership) eftersom underhållsåtgärder som tidigare var nödvändiga nu delvis har bortfallit.

Genom att optimera robotmekaniken har vi även lyckats minimera stilleståndstider liksom
underhållsbehovet, bland annat tack vare ett nytt kabel- och energiförsörjningskoncept samt ett minskat antal reservdelar. Detta ökar även tillgängligheten. Dessutom har idrifttagningen förenklats ytterligare.

Nya rörelselägen för optimal processkvalitet

Den nya generationen av serien KR QUANTEC är förberedd för extra rörelselägen, så kallade ”Motion Modes”. Här rör det sig om programvarutillägg som erbjuder optimala robotrörelser för specifika applikationer. Exempelvis erbjuder rörelseläget ”Path Mode” bankörning med högre noggrannhet och precision, medan ”Dynamic Mode” gör att roboten arbetar snabbare och med kortare cykeltider, vilket är perfekt för att åtgärda flaskhalsar i en produktionslinje. De första Motion Modes blir tillgängliga under andra halvan av 2019 och laddas ner enkelt och smidigt via robotstyrningen.