Highspeed-deltarobot från KUKA för ökad produktivitet

Blixtsnabb plockning: KUKA:s senaste deltarobot KR 3 D1200 har en bärlast på upp till 6 kg och lämpar sig optimalt för exempelvis pick-and-place av livsmedel. Och det i maximal hastighet.

den 29 november 2022

KUKA:s Hygienic Oil (HO)-portfölj utökas: Nya KR 3 D1200 kan utföra allehanda pick-and-place-uppgifter i högre hastighet än tidigare. Den hanterar laster på upp till 6 kg, t.ex. livsmedel, mediciner eller elektroniska komponenter, och det med högsta precision.

Stort arbetsutrymme på en liten plats

KR 3 D1200 har en nominell bärlast på 3 kg, men är dimensionerad för upp till 6 kg. Den är alltså en av de starkaste deltarobotarna på marknaden. Tack vare robotens begränsade monteringsyta med en diameter på 350 millimeter kan den monteras i taket på ett effektivt och platsbesparande sätt. Roboten har en räckvidd på 1 200 millimeter och ett vertikalt arbetsområde på 350 millimeter. KR 3 D1200 arbetar med hög noggrannhet. Positionsrepeternoggrannhet: +/- 0,1 millimeter. Vinkelrepeternoggrannhet: +/- 0,2°.

Höghastighetsrobotar för utbyggd automation

Den nya deltaroboten arbetar snabbare än tidigare modeller: Vid små adeptcykler med en bärlast på ett kilo ligger cykeltiden under 0,32 sekunder. För att minimera antalet oplanerade stopp har vi gjort den nya deltaroboten så underhållssnål som möjligt, och det tack vare avancerad teknik. Inkapslade växlar med livstidssmörjning i kombination med egensmörjda kulleder gör robotarna extremt tillförlitliga. Det faktum att roboten till största delen är tillverkad av kolfiber gör den extra lätt och motståndskraftig. Följden blir lägre kostnader för skötsel och underhåll och inte minst: produktivitetsvinster.

Vår nya KR DELTA utför pick-and-place-uppgifter med maximal snabbhet och tillförlitlighet.

Industrirobotar i Hygienic Machine-utförande

Och vid hantering av livsmedel och läkemedel visar KUKA:s nya DELTA-robot ytterligare styrkor: Den är som standard smord med livsmedelsanpassade H1-smörjmedel, vilket kvalificerar den för livsmedelshantering inom den sekundära sektorn. Särskilt förpackade, torra produkter som choklad, bröd och godis lämpar sig optimalt för denna robot. För direktkontakt med råa livsmedel, såsom sker inom den primära livsmedelssektorn, är den ”äldre brodern”, deltaroboten KR 3 D1200 HM (Hygienic Machine) som lanserades 2021, det optimala valet. KR DELTA i HM-versionen säkerställer optimal hygien även under de känsligaste förhållanden, t.ex. vid bearbetning av rått kött eller rå ost.

Hur kan KR DELTA hjälpa dig?

Vilka processer skulle du vilja automatisera? Hur kan våra KR DELTA-lösningar hjälpa ditt företag? Fråga våra KUKA-experter och säkra ett exklusivt erbjudande.

Vår deltarobot finns i två varianter

Genom att kombinera båda KR DELTA-varianterna kan många livsmedelsföretag uppnå produktivitetsvinster. Jämfört med KR 3 D1200 HM, vars stomme är tillverkad av rostfritt stål, är den nya deltaroboten, som till största delen består av kolfiber, mycket lättare och därmed också cirka en tredjedel snabbare. Den har ett större cylindriskt arbetsutrymme och ett lägre pris.
Individuellt starka, men ännu starkare tillsammans: KUKA:s deltarobotar presterar på topp i många branscher.

Vare sig det rör sig om plockning eller placering: Våra integrerade programvarupaket gör användningen flexibel

Den som använder flera KR 3 D1200-robotar på ett transportband vill samordna deras rörelser på ett optimalt sätt. Detta är möjligt dels tack vare vår avancerade robotteknik, men även med hjälp av tre KUKA-programvaror: KUKA.ConveyorTech håller transportbandens rörelser synkroniserade. KUKA.VisionTech med integrerad kamera i IP 67-hölje registrerar varorna visuellt och underlättar kvalitetskontrollen. KUKA.PickControl samordnar de olika robotarnas pick-and-place-uppgifter och möjliggör mer produktiv packning och förpackning. I samspelet mellan dessa tre programvarulösningar utförs det automatiserade arbetet på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt.

Nya KR 3 D1200 kan beställas redan nu och de första robotleveranserna är planerade till slutet av året.