Välj ett språk:

• Svenska / Swedish
  • Engelska / English

En robotmissionär på scooter

Den som någon gång passerat genom centrala Vilnius kan ha sett honom: KUKA Nordics landschef på väg till jobbet på sin Vespa från 70-talet.”En ren njutning att köra, åtminstone på sommarhalvåret, säger Dalius Grakavinas.”

den 14 december 2022

Ökad robotisering baltländerna

Väl framme på kontoret sköter han sig själv. – ”Ja, jag är en ensamvarg här, det är bara jag”, säger Dalius Grakavinas. Vilket i och för sig inte är så bara. Dalius Grakavinas har en gedigen bakgrund i branschen. Förutom att han är välutbildad – en master inom elektronisk automation och en master inom business management – har han arbetat i tio år för ett litauiskt företag i halveldarbranschen, plus sju år hos en namnkunnig tysk systemintegratör.
För ett år sedan började han på KUKA Nordic som landschef för Estland, Lettland och Litauen, med en mission om att bidra till ökad robotisering i de tre baltländerna.

Dalius Grakavinas

-Vi är på väg!

”Det handlar om att skapa en medvetenhet om de stora fördelarna som kommer med att automatisera. Just nu är jag i ett läge där jag jobbar för att föra ut varumärket till tillverkare och systemintegratörer.” Enligt Dalius Grakavinas är potentialen stor på den här marknaden, där robotiseringen ännu inte riktigt tagit fart på allvar. Baltikum ligger generellt en bra bit efter resten av kontinenten när det gäller graden av automatisering. ”Robotdensiteten inom EU är fyra gånger högre än i exempelvis Litauen.”
Det ekosystem som robotar, programmerare och integratörer utgör är alltjämt under uppbyggnad i Baltikum och enligt Dalius Grakavinas lider de fortfarande lite av Sovjet-eran. ”Om övriga Europa närmar sig industri 5.0 befinner vi oss kanske på 3.0. Men vi är på väg!”
Dalius Grakavinas och KUKA Nordics kontor i Litauen i bakgrunden

Möjligheterna med automation

En stor del av jobbet som landschef handlar om att resa runt och lära ut om möjligheterna med automation – en slags blandning av försäljning och upplysning. ”Något som kommer ganska naturligt för mig.” Om Europa präglas av kriget i Ukraina, så är det extra påtagligt i ett land som Litauen, med gräns mot både Belarus och den ryska enklaven Kaliningrad. Bland annat märks det på inflationen som är skyhög: cirka 20 procent. ”Men den ser ut att stabilisera sig, och möjligheterna att göra affärer fortsätter att vara goda”, säger han.

Stark hantverkskultur

Dalius Grakavinas om …
… bilden av Litauen som ett land med mycket hantverkskultur: ”Det stämmer, den är stark. Särskilt med inriktning på möbeltillverkning, vilket har fått en boost nu när efterfrågan inom hållbarhet ökar.”

Fakta: Dalius Grakavinas
Ålder: 41 år.
Bor: Hus i Vilnius.
Familj: Fru, två döttrar och en hund.
Intressen: Resor och äldre scootrar.
Lyssnar på: Sisters on Wire, U2.
Kör: Vespa på sommaren, en Skoda Superb på vintern.