Välj ett språk:

• Engelska / English
  • Svenska / Swedish
  • Engelska / English

”Det är genuint kul med robotar”

Han är produktionsteknikern, som hoppade av för att jobba med musik och gled in på att lära andra hur man arbetar med robotar. Möt Jimmy Hultman, chef för KUKA Nordics college och TechCenter.

den 6 februari 2023

En del vet redan i mellanstadiet hur de ska utbilda sig och vad de ska jobba med. Andra, som Jimmy Hultman, råkar hitta sin perfekta nisch mer av en slump. – Jag hade aldrig ens kunnat fantisera ihop att det skulle bli det som jag gör i dag, säger han. Det började för sex år sedan.

Ljudtekniker till robotfantast

Jimmy Hultman drev eget företag inom ljudteknik i hemstaden Härnösand, och var med och fixat soundet åt allt från lokala revyer till mer kända artister som Di Leva. Så träffade han Elin, en sjukgymnast som bodde i Göteborg. Jimmy bestämde sig för att flytta dit och började då även fundera över sitt yrkesval.
– Musiken är ju ett typiskt helg- och kvällsjobb, jag insåg att vi aldrig skulle ses om jag fortsatte i den branschen, säger han.
Jimmy Hultman älskar att vara ute i naturen

Lära andra att använda robotar

Eftersom han även har en bakgrund som produktionstekniker i plastindustrin började han söka efter den typen av jobb, och såg en annons om att KUKA sökte en utbildningsansvarig – en tjänst som innebar att lära andra att använda robotar. Han tyckte att det kanske kunde vara något, och fick ett möte med tidigare vd:n Jonas Glimdén.
– Han pekade på en av robotarna och frågade om jag trodde att jag skulle klara att programmera en sådan. Verkar inte omöjligt, sa jag.
Nu har han hållit på i sex år och hunnit utbilda över 1 200 personer i robotprogrammering. Allt från rena noviser till rutinerade civilingenjörer som mest ska lära sig ett nytt system. – Utmaningen är ofta att få ihop grupper där det inte är alltför stora gap mellan deltagarna.
-"Det är genuint kul med robotar"!
Kan alla lära sig? – Ja, i princip. Under alla år har det bara varit få som inte klarat kurserna, det handlar om någon promille. Vad är bäst med jobbet? – Jag älskar känslan av att kunna förmedla kunskaper till andra. Sedan tycker jag också att det är genuint kul med robotar, de är ändå som en slags automationens kronjuveler.
Fakta: Jimmy Hultman
Ålder: 38 år.
Yrke: Chef för KUKA Nordics college och TechCenter (Nordic Manager College and TechCenter).
Bor: Göteborg.
Intressen: Musik, och allt med att vara ute i naturen.

Familj: Frun Elin och sonen Axel. ”Det var först en vecka efter att vi hade valt namnet som vi kom på att det var lite lustigt. Jag jobbar med robotaxlar, hon är sjukgymnast och jobbar med onda människoaxlar.”
Lyssnar på: ”Allt möjligt, från In Flames till … Ed Sheeran som känns lite skämskudde, även om jag älskar hans musik.”