Kies uw locatie:

Met meer dan 1.700 KUKA robots: Volkswagen start serieproductie van de ID.4

Volkswagen start de productie van zijn, na de ID.3, tweede volledig elektrische voertuig: de ID.4. In Zwickau alleen al zullen in 2021 tot 300.000 e-voertuigen van de merken Volkswagen, Audi en Seat op basis van de Modular Electric Propulsion (MEB) worden geproduceerd. Meer dan 1.700 KUKA robots zijn betrokken bij de carrosseriebouw en de montage.

15 oktober 2020

Sinds meer dan twee jaar werkt KUKA samen met de autofabrikant Volkswagen in de vestiging Zwickau aan de volledig elektrische voertuigen ID.3, ID.4 en andere modellen. Onlangs werd bekend dat de ID.4 nu in serieproductie gaat. Voor de meer dan 1.700 KUKA robots in Zwickau, deels op lineaire tracks van het type KL 4000, betekent dit veel werk.

KUKA robots ondersteunen ook de batterijproductie van Volkswagen

De KUKA robots zijn in Zwickau betrokken bij de carrosseriebouw en de montage. Vooral de KR QUANTEC en de KR FORTEC robots zijn aan het werk in de productie, maar ook de  cobot LBR iiwa draagt zijn steentje bij.  Verder zijn de KUKA robots ook betrokken bij het schaalbare batterijsysteem van de MEB-voertuigen, met een reikwijdte van meer dan 500 kilometer en geproduceerd in de vestiging in Braunschweig. „We zijn blij dat we deel uitmaken van de eerste zuiver elektrische autofabriek in Duitsland. Samen met Volkswagen werken we eraan om de elektromobiliteit en de toekomst van de automobielindustrie verder te ontwikkelen“, aldus Peter Mohnen, CEO van KUKA AG.
Carrosseriebouw in de vestiging in Zwickau: Hier ontstaat met KUKA robots het zijdeel van de Volkswagen ID.3

Sinds juli 2020 uitsluitend volledig elektrische productie in Zwickau

Tot het midden van dit jaar werd in Zwickau ook de Volkswagen Golf Variant met verbrandingsmotor geproduceerd. Dat is voorbij. Van nu af aan komen hier alleen nog elektrische voertuigen van de band. De vestiging werd tot het einde van het jaar met investeringen van rond 1,2 miljard euro compleet op elektromobiliteit omgesteld. In 2021, het eerste volledig elektrische productiejaar, zullen op MEB-basis rond 300.000 e-auto’s in Zwickau worden geproduceerd, vanaf 2022 zelfs tot 330.000 eenheden per jaar. De productie van zowel de ID.3, die nu al voor klanten beschikbaar is, als de ID.4 is niet het enige dat er in Zwickau plaatsvindt: de vestiging is klaar voor de productie van in totaal zes verschillende elektromodellen van de merken Volkswagen, Audi en Seat.

We zijn blij dat we deel uitmaken van de eerste zuiver elektrische autofabriek in Duitsland. Samen met Volkswagen werken we eraan om de elektromobiliteit en de toekomst van de automobielbranche verder te ontwikkelen

Peter Mohnen, CEO van KUKA AG