Välj din plats:

Land

Mer än 1 700 KUKA-robotar i fabriken: Volkswagen inleder serieproduktion av ID.4

Volkswagen inleder produktion av ID.4 – företagets andra helt eldrivna bilmodell efter ID.3. Bara under 2021 kommer man att tillverka upp till 300 000 elbilar av märkena Volkswagen, Audi och Seat i Zwickau. Alla modeller är baserade på MEB-plattformen (MEB = Modularer Elektrifizierungsbaukasten). Mer än 1 700 KUKA-robotar används till karossbyggnation och montering.

den 15 oktober 2020

I över två år har KUKA arbetat med fordonskoncernen Volkswagen i deras fabrik i Zwickau med elbilsmodellerna ID.3, ID.4 och ytterligare modeller. Nyligen tillkännagavs att ID.4 ska börja serietillverkas. Detta innebär mycket arbete för de över 1 700 KUKA-robotarna i Zwickau – robotar som delvis är monterade på linjärenheter av typen KL 4000.

KUKA-robotar används även vid Volkswagens batteritillverkning

KUKA-robotarna i Zwickau används till karossbyggnation och montering. Det är främst robotarna KR QUANTEC och KR FORTEC som används i fabriken, men även LBR iiwa är representerad. KUKA:s robotar används även vid tillverkningen av MEB-fordonens skalbara batterisystem. Dessa tillverkas i Braunschweig och möjliggör räckvidder på upp till 500 kilometer. ”Vi är stolta över att vara en del av den första fordonsfabriken i Tyskland som endast tillverkar elbilar. Tillsammans med Volkswagen driver vi på elektromobilitet och framtidens fordonsindustri”, berättar Peter Mohnen, CEO för KUKA AG.
Karossbyggnation i bilfabriken i Zwickau: Med hjälp av KUKA-robotar byggs här sidodelen till Volkswagen ID.3

Sedan juli 2020 tillverkas endast elbilar i Zwickau

Fram till mitten av året tillverkades även Volkswagens bilmodell Golf Variant med förbränningsmotorer i Zwickau. Men detta upphör nu. Från och med nu rullar endast elbilar från bandet. Vid slutet av innevarande år kommer fabriken ha byggts om helt för elbilsproduktion. Investeringen ligger på ca 1,2 miljarder euro. Under 2021, det första året med ren elbilsproduktion, kommer runt 300 000 elbilar baserade på MEB-plattformen att tillverkas i Zwickau. Från och med 2022 är målet att tillverka hela 330 000 fordon per år. Men produktionsplanerna i Zwickau sträcker sig längre än till ID.3, som redan levereras till kunder, och nya ID.4: Fabriken är förberedd för totalt sex olika elbilsmodeller från märkena Volkswagen, Audi och Seat.

Peter Mohnen, CEO för KUKA AG