Kies uw locatie:

Selecteer een taal:

KR C5 robotsturing

Automobielklanten schakelen met de KR C5 naar een hogere versnelling

De energiezuinige en toekomstgerichte robotsturing KR C5 is zeer in trek bij klanten in de automobielindustrie. Een grote bestelling van BMW bewijst dit nog maar eens: de nieuwe KUKA sturing geniet een enorm vertrouwen. Uitgebreide pilottests hebben de prestaties van de KR C5 op een indrukwekkend wijze bewezen.

23 augustus 2021

De KR C5 robotsturing is nu bijna een jaar op de markt en is ontzettend populair en dit vooral door zijn energie-efficiëntie en de reductie van de Total Costs of Ownership (TCO). De KR C5 zorgt voor een tot 15% lager energieverbruik van een robotsysteem in vergelijking met het verbruik van eerdere sturingen. Bovendien zorgen betrouwbare en duurzame hardware en de Functional Twin, voor een gemakkelijke overstap naar de nieuwe sturingssoftware, voor een reductie van de Total Costs of Ownership (TCO) en duurzaamheid in de productie.

Tegen begin 2022 zal KUKA ongeveer 250 sturingen aan BMW in Dingolfing leveren. „Daar wordt momenteel aan de volgende generatie van BMW 5 Series G60 gewerkt, die begin herfst 2023 zal verschijnen. De slimme KR C5 robotsturing zal worden ingezet ter ondersteuning van de productie op het gebied van deuren en kleppen“, aldus Sabrina Majovsky, Key Account Managerin BMW bij KUKA.

KR C5 robotsturing

Robotbesturing KR C5

De hartslag van de productie van morgen

Toekomstbestendig en rendabel

De bestelling uit Beieren werd voorafgegaan door uitgebreide pilottests, die al in juli 2020 ter plaatse begonnen met de introductie van het prototype van de sturing. „Voor ons was het vooral belangrijk om de productie te optimaliseren. Het gebruik van de allernieuwste techniek is voor ons een absolute prioriteit. Daarom hebben we gekozen voor de nieuwe robotsturing van KUKA“, licht Markus Lehmann, hoofd installatietechniek - robotics bij BMW, de beslissing toe. De KR C5 bevat minder hardwarecomponenten dan zijn voorganger, de KR C4. Een snelle vervanging van de optimaal geïntegreerde besturingsmodule minimaliseert bij fouten de stilstandstijd van de productielijn. Nog een pluspunt: de KR C5 maakt in de toekomst ook het gebruik van cloudgebaseerde diensten en van iiQKA, het nieuwe robotbesturingssysteem van KUKA, mogelijk.

Bovenal was de klant onder de indruk van de energie-efficiëntie van de sturing. Andreas Knöpfle, portfoliomanager van de nieuwe sturingsgeneratie bij KUKA verduidelijkt dit voordeel in cijfers: „Het energieverbruik van een robotsysteem is tot 15 procent lager ten opzichte van een KR C4 sturing".

Functional Twin: eenvoudige integratie, snelle inbedrijfname en minimale opleiding

De Beierse autofabrikant gebruikt de KR C5 als een uitbreiding van zijn voorganger KR C4, die nog steeds in andere carrosserieproduktiestations wordt gebruikt. Een voordeel: beide sturingsversies bieden dezelfde functies en hetzelfde bedieningsconcept voor de gebruiker. Hierdoor wordt de opleidingsomvang voor klanten zoals BMW aanzienlijk verminderd.

Door zogenaamde Functional Twins hebben we de inspanning bij de overstap aanzienlijk gereduceerd, omdat we al lang met de KR C4 werken. Dit was een belangrijk criterium bij de beslissing voor de KR C5

Daniel Celic, verantwoordelijke voor robotics bij BMW

Ononderbroken verdere ontwikkeling van de sturing

Naast BMW vertrouwen ook andere klanten uit de automobielindustrie op de nieuwe generatie robotsturing. Bovendien werkt KUKA al aan verdere montagemogelijkheden voor klanten met als doel een maximaal flexibel gebruik in de productie. Met de nieuwe KR C5 sturingsgeneratie streeft KUKA het doel na om haar klanten te ondersteunen bij de implementatie van een toekomstgerichte en duurzame productie.