Nya KR DELTA utmärker sig i miljöer med höga hygienkrav

Hygienisk och med lågt underhållsbehov – två egenskaper som utmärker nya KR DELTA från KUKA. Vår hygienanpassade robot är tillverkad helt i rostfritt stål och är perfekt för krävande pick-and-place-tillämpningar i livsmedels- och förpackningsindustrin. Roboten är dock mycket flexibel och kan med fördel även användas i elektronik- och pharmaindustrin.

den 12 april 2021

Hög prestanda till ett lågt pris. Så kan man sammanfatta vår nya robot KR DELTA – den första av sitt slag som KUKA byggt. Från och med april 2021 kompletteras KUKA:s produktutbud med denna nya robotmodell i den låga bärlastklassen. Med sin stavkinematik och små dimensioner lämpar sig KR DELTA optimalt för pick-and-place-tillämpningar med höga precisionskrav. Tack vare att hela roboten är tillverkad i rostfritt stål lämpar den sig optimalt för hygieniskt känsliga miljöer, t.ex. vid direkt kontakt med livsmedel eller mediciner. KR DELTA-robotens speciella konstruktion gör också att den är underhållssnål: Växeln är inkapslad och kullederna är tillverkade av självsmörjande material.

Vår nya robot KR DELTA

Här hittar du fler tekniska detaljer och information om användningsområden

Kraftfull hygienanpassad högprecisionsrobot

Denna parallellarmsrobot kan monteras i taket, arbetar med hög noggrannhet och en cykeltid på endast 0,5 sekunder (vid små adept-cykler) vid en bärlast på 1 kg. Vår KR DELTA-robot har en räckvidd på 1 200 mm och en bärlastförmåga på upp till 6 kg – räkna med förstklassiga resultat vid både sortering och förpackning. Roboten är dessutom konstruerad enligt principen ”hygienisk design” och är därför mycket enkel att hålla ren.
En hygienisk robot som handhar pick-and-place-uppgifter med hög precision.

Resultat som det skiner om: När hygien blir en del av designen

Tack vare att KR DELTA-robotens stomme är tillverkad helt i rostfritt stål är den både temperatur- och korrosionsbeständig. Roboten är utrustad med kapslingsklass IP 67 och är därför enkel att rengöra och desinficera – till och med högtryckstvättar på upp till 100 kPA. Fördelen: Den förenklade rengöringsproceduren gör att man kan reducera de stilleståndstider som man annars måste räkna med vid rengöring och underhåll.
Den nya roboten i KUKA:s portfölj uppfyller samtidigt de mycket höga krav som ställs inom livsmedelsindustrin. Redan när vår hygieniska KR DELTA-robot börjar säljas kommer den att vara TÜV-certifierad, bl.a. enligt FDA:s (Food and Drug Administration) regelverk i USA samt enligt tysk livsmedels- och djurfoderlagstiftning.
TÜV-certifierad och enkel att rengöra: Vår nya hygieniska KR DELTA-robot erbjuder många fördelar.

Roboten kombineras med fördel med KUKA.PickControl och KUKA.VisionTech

Som robotstyrning till denna smårobot används KR C5 micro – den senaste styrningstekniken från KUKA. För att lösa uppgifter på ett mer resurseffektivt sätt kan KR DELTA växla mellan olika produktionsscenarier, t.ex. vid säsongsvisa förpackningsbyten. Detta gör att roboten är ett optimalt val inom hela konsumtionsvaruindustrin, särskilt för ”Fast Moving Consumer Goods”. Vår hygienanpassade robot drar även nytta av programvaran KUKA.PickControl med inbyggd Conveyor Tracking och bildbearbetning. I kombination med en kamera och programvaran KUKA.VisionTech, som kan identifiera objekt i ostrukturerade miljöer, kan alltså KR DELTA-roboten användas till vitt skilda uppgifter. Från sortering till bestyckning av olika objekt.

Konstruerad för nonstop-arbete: Nya KR DELTA från KUKA uppfyller de högsta hygienstandarder och bidrar till maximalt korta stilleståndstider tack vare att den är så enkel att rengöra.

Roland Ritter, Product Manager Mechatronics, Platform Portfolio Management