Välj ett språk:

• Svenska / Swedish
  • Engelska / English

Flera smarta nyheter i KUKA.Sim 4.0– ett enklare liv för systemintegratörer

Möjlighet att skapa kompletta automationsprojekt, där robot PLC och HMI inkluderas, en särskild add-on för bågsvetsning och att programmet nu tillhandahålls som årligt abonnemang med mycket konkurrenskraftigt pris – det är några av nyheterna när KUKA nu släpper version 4.0 av simuleringsprogrammet KUKA.Sim.

den 16 augusti 2021

– Vi har förfinat och bearbetat programvaran och har flera smarta nyheter, säger Micael Amandusson, channel manager på KUKA Nordic.
KUKA.Sim är en programvara som underlättar livet för såväl systemintegratör som slutanvändare ordentligt. När en robotcell ska byggas upp går det att göra tester och identifiera eventuella svagheter i en vanlig laptop. Och det går att göra det med den riktiga layouten.
– Programmet kan ta in en modell av miljön där robotar och annan utrustning ska arbeta och även placera in allt i rätt skala, säger Micael Amandusson.

Lägg in exakt rätt utrustning
I den nya versionen går det också – med hjälp av ett tillägg till programvaran – att bygga upp sitt eget bibliotek av konfigurerbara objekt med specificerad kinematik etcetera.
– Det är en stor fördel, i princip kan du optimera allting. Du kan även göra saker som att simulera ett nödstopp och se hur långt roboten hinner röra sig efter att du har tryckt på knappen, och vad det får för konsekvenser.
Allt sådant går att göra innan någon utrustning köpts in, vilket sparar både tid och pengar.
– Du kan även exportera hela konfigurationen direkt från KUKA.Sim till robotarna, men vi rekommenderar ändå att man gör det via WorkVisual, säger Micael Amandusson.
Enligt honom är mjukvaran mycket användarvänlig och lättarbetad, ungefär som att jobba i Power Point, eller som ett slags Minecraft för professionella integratörer. Med hjälp av KUKA.Sim går det i princip att åka ut till en slutkund och demonstrera fullt utarbetade applikationer i sin egen bärbara dator.
Sparar arbetstimmar
Det går även enkelt att tillsammans med kunden göra snabba utkast på plats, eller via ett online-möte.
– På bara några minuter kan du bygga upp åskådliga exempel. När du sedan har ett mer färdigt arbete att visa upp går det lätt att exportera en demo och skicka iväg, säger Micael Amandusson.
Programvaran är så pass säker att det går att göra ett Factory Acceptance Test redan vid tangentbordet. Och i slutändan innebär alla möjligheter till förarbete att det går att dra ner avsevärt på den personalstyrka som behövs vid installationen hos slutkunden.

Bland nyheterna i KUKA.Sim 4.0 finns:
• Ny KRL
• Ny bågsvets-modul
• Möjligheten att skapa Work Visual-objekt direkt i programvaran
• Möjligheten att inkludera PLC-kod (avgörande vid Virtual Commissioning)
• Säljs nu som årligt abonnemang, vilket ger att kunder inte behöver göra en stor investering utan får ROI i stort sett omedelbart

Boka en genomgång
För den som vill prova på programvaran finns en 30-dagars testversion att ladda ner från KUKA Nordics webbplats. Och om någon önskar en guidning i programmets finesser och möjligheter finns Micael Amandusson och hans kolleger till hjälp.

– Det är bara att höra av sig så bokar vi ett online-möte och går igenom det lite mer grundligt på ett par timmar. Det sätter jag gärna av tid till, säger han.

Hämta nyhetsmeddelande

Ladda ned PDF