Fler användningsområden och lika lättanvända som tidigare: våra nya LBR iisy-cobotar

Med LBR iisy 11 kg och LBR iisy 15 kg introducerar KUKA två nya cobotmodeller. Med ökad bärlast och räckvidd samt högre IP-skyddsklass är dessa avkännande cobotar optimalt lämpade för en mängd nya användningsområden.

den 21 september 2022

LBR iisy gör robotteknik och automation enkelt – från installation och programmering till service

Våra kollaborativa robotar i LBR iisy-serien gör robotteknik till en barnlek – idrifttagningen tar bara några minuter, även utan förkunskaper om robotteknik och robotprogrammering. Detta är möjligt tack vare KUKA:s nya, lättanvända och intuitiva operativsystem iiQKA.OS.

De nya ”big iisys” är de första robotarna som använder iiQKA.OS. Detsamma gäller LBR iisy-versionen med 3 kg bärlast som även den finns som serieprodukt. Typiska användningsområden för LBR iisy-seriens kollaborativa robotar: flexibel automation av pick-&-place-uppgifter samt monterings-, provnings- och hanteringsuppgifter, men även betjäning av maskiner. Alla cobotar i LBR iisy-serien är avsedda för industriell användning och de erbjuder ett mycket bra pris-prestandaförhållande. Full KUKA-service ingår.

LBR iisy står för ”easy customer experience”

Förstklassig maskinvara möter intuitiv programvara: LBR iisy-serien erbjuder en helt ny robotupplevelse tack vare det nya operativsystemet iiQKA.OS. Cobotarna driftsätts på mindre än 90 minuter – och programmeringen med drag-and-drop-funktioner, den smidiga programmeringen med en ergonomisk commander samt styrningen med smartPAD pro gör att robotteknik blivit enklare och snabbare att realisera än någonsin tidigare.

Cobotarnas ledmomentsensorer gör det möjligt att arbeta utan skyddsstaket. Sensorerna underlättar den manuella inlärningen med handen och möjliggör ett säkert samarbete mellan människor och robotar. Särskilt små och medelstora företag kan dra nytta av LBR iisys snabba idrifttagning eftersom inga specialkunskaper krävs och integrationen går så snabbt.

Till skillnad från en klassisk industrirobot är cobotens uppgift att komplettera mänsklig arbetskraft, inte ersätta den. Den manuella handstyrningen, då en medarbetare lär in cobotens rörelser med handen, gör det snabbare och enklare att automatisera processer.

Högre bärlaster, större räckvidd – mer frihet: LBR iisy 11 kg och LBR iisy 15 kg

Våra två nya LBR iisy-modeller erbjuder en bärlast på 11 resp. 15 kg. Räckvidden är 1 300 resp. 930 mm. Båda robotarna kan monteras på golvet, i taket eller på väggen och har skyddsklass IP54. De är alltså skyddade både mot damm och fukt.

Vid automation med LBR iisy har personalens säkerhet högsta prioritet: cobotarna har en skadeförebyggande design och robotsystemet erbjuder en rad säkerhetsfunktioner. Cobotarna styrs med vår kompakta styrning KR C5 micro och robotsystemet drivs med 230 volt, vilket ökar flexibiliteten. På KUKA Marketplace erbjuder KUKA tillbehör till cobotar som är perfekt anpassat till hela systemet. Till exempel gripdon och Vision-sensorer för olika automationstillämpningar.

Våra cobotar i LBR iisy-serien öppnar upp för nya automationstillämpningar. Optimalt anpassade för små och medelstora företag.

Mer information om LBR iisy-seriens cobotar

Lär dig mer om alla fördelar och tekniska funktioner som cobotserien erbjuder och studera en cobot i 3D-simulatorn.

Vi har utvecklat LBR iisy så att även mindre företag kan dra nytta av robotteknikens möjligheter. Tack vare det nya operativsystemet iiQKA.OS krävs inga specialkunskaper.

Christoph Schaible, portföljansvarig, samarbete mellan människor och robotar