Välj din plats:

Land

Tillförlitliga tusenkonstnärer: KMR iisy och KMP 1500P utökar KUKA:s portfölj inom mobil robotteknik

KUKA utökar sitt utbud av autonoma mobila robotar (AMR) med den mobila coboten KMR iisy och den mobila plattformen KMP 1500P.

den 17 juli 2023

Både KMR iisy, som en helintegrerad kombination av cobot och transportplattform, och KMP 1500P, som en innovativ mobil plattform, förenar flexibilitet och tillförlitlighet i krävande industrimiljöer. De är optimalt utrustade för produktions- och lagerlokaler och är därmed perfekta, intelligenta assistenter för Industrie 4.0.

Smarta assistenter inom produktion och logistik  KMR iisy

Vår mobila cobot KMR iisy rör sig snabbt och säkert och dess flexibilitet gör att den kan förflytta autonomt mellan olika arbetsstationer inom montering, intralogistik eller fungera som ett robotservicesystem. Vår mobila cobot är en kombination av coboten LBR iisy, som kan fås med 11 eller 15 kg bärlast, och en mobil plattform som kan bära tilläggslaster på upp till 200 kg. KMR iisy avger mycket få partiklar och övriga utsläpp och är ESD-certifierad. Den kan därför utan problem användas även i renrum. Även dess enkla betjäning erbjuder fördelar: Både coboten och plattformen styrs med samma smartPAD pro. Ytterligare en bärbar manöverenhet behövs alltså ej.

Vår mobila cobot KMR iisy är en kombination av coboten LBR iisy, som kan fås med 11 eller 15 kg bärlast, och en mobil plattform.

Effektivisera dina produktionslokaler maximalt – med KMP 1500P

Vid optimering av intralogistiska processer erbjuder vår mobila plattform KMP 1500P en banbrytande automationslösning. Den kan transportera laster så tunga som ett och ett halvt ton – laster som kan bestå av material av vitt skilda slag eller arbetsstycken. Andra fördelar är dess lyfthöjd på 60 mm liksom dess höga positioneringsprecision. Vid plockning av gods, materialförsörjning till produktionslinjer och celler eller transport av arbetsstycken till olika sammanlänkade stationer är den en oumbärlig assistent.

KMP 1500P kan transportera laster så tunga som ett och ett halvt ton, t.ex. material av vitt skilda slag eller arbetsstycken.

KUKA:s nya generation av autonoma mobila robotar

KUKA:s nya AMR-generation uppfyller de högsta krav och är som gjord för logistik 4.0: Den är Intelligent, flexibel och säker och enkel att hantera. Både roboten, lasten och omgivningen skyddas på ett säkert med integrerade 3D-kameror och säkerhetslaserscannrar samt tack vare hög kapslingsklass (IP 54). Tack vare sin differentialdrivning och flexibla mobilitet kommer vår mobila robot till sin rätt i alla dynamiska och komplexa miljöer och den anpassar sina rutter autonomt och effektivt.

Tack vare den induktiva, intelligenta 24/7-laddningshanteringen kan robotarna laddas antingen vid en laddningsstation eller under en pågående arbetsprocess. Underhållsarbeten på KMR iisy utförs snabbt och smidigt tack vare stora serviceluckor och snabbt utbytbar styrnings- och kopplingselektronik på KMP 1500P. Tack vare den nya, intelligenta flotthanteraren KUKA.AMR Fleet har integrationen kunnat förenklas avsevärt, vilket möjliggör kostnadseffektiva och säkra lösningar.

Konkurrenskraftig framtid med KMR iisy och KMP 1500P

Det faktum att våra mobila robotar är mycket lättanvända gör det möjligt att förbättra (intra-)logistiska processer, vilket leder till tidsvinster och sänkta kostnader. Inte bara stora företag gynnas av detta, utan även små och medelstora företag, som kan dra nytta av KUKA:s AMR-lösningar och förbli konkurrenskraftiga även i framtiden.

Mer information om vår mobila cobot KMR iisy

Här kan du läsa mer om alla specifikationer och användningsområden för KMR iisy.