Välj din plats:

Land

Red Dot och iF Design Award: KUKA vinner fyra priser för sin produktdesign under 2022

KUKA-duon LBR iisy och smartPAD pro imponerade på Red Dot- och iF-juryerna med sin produktdesign. En fyrfaldig seger i designvärlden.

den 4 oktober 2022

Red Dot Award och iF Design Award är två av de största designtävlingarna i världen som kännetecknas av professionella bedömningar av produkters designkvalitet. KUKA:s fyra utmärkelser är ett bevis på vår höga kvalitet och estetiska nivå samt lyckade kombination av teknik och kreativitet.
KUKA-teamet gläder sig över prisvinsten

Det perfekta samspelet: god design möter intuitiv användbarhet

Coboten LBR iisy är en avkännande, positionsexakt och lättmanövrerad robot som möjliggör automation av ett ännu intuitivare slag och som höjer samarbetet mellan människor och robotar till en ny nivå. ”Den imponerar med sin låga vikt, kompakta design, minimala uppställningsyta, integrerade sensorer och inte minst med sin enkla och snabba idrifttagning. Allt detta gör vår cobot till en mycket flexibel produktionsassistent”, förklarar Dr Kristina Wagner, Senior Vice President Technology & Innovation Center hos KUKA.
LBR iisy: flexibel att använda, intuitiv att manövrera och tillförlitlig i interaktionen med människor

Robotstyrning för nybörjare med iiQKA.OS

Tack vare det nya operativsystemet iiQKA.OS är LBR iisy redo att användas på bara några minuter. Och med vår flexibla smårobotstyrning KR C5 micro och nya manöverenhet smartPAD pro erhålls en oslagbar kombination. Det bästa är: Våra kunder kan anpassa coboten efter sina behov utan stor programmeringserfarenhet. Många uppgifter kan lösas med hjälp av enkel handstyrning av roboten. ”Vid handstyrning behöver våra kunder inte ens hålla i den bärbara manöverenheten. Alla knappar finns på roboten och gör det enkelt att styra den”, berättar Volker Schmirgel, Chief Product Owner R&D Mechatronic Products.

Prisbelönt och säker design

Även LBR iisy-seriens design gör den lätt att använda. Den kantlösa armkonstruktionen gör att människor och cobotar kan arbeta säkert sida vid sida eller lösa en uppgift tillsammans. ”Robotarna är dessutom utrustade med integrerade vridmomentsensorer i alla leder. Dessa upptäcker minsta beröring direkt och de reagerar på kollisioner”, berättar Melina Nasradini, Principal Product Owner R&D Mechatronic Products.

Enkel och intuitiv robotstyrning

Robotmanövrering med nya KUKA smartPAD pro har blivit mer intuitiv och enkel än någonsin tidigare. ”Utmärkande för vår nya bärbara manöverenhet är dess ergonomiska produktdesign och robusthet som möjliggör kontinuerlig användning i industriella miljöer utan att trötta ut användaren”, berättar Sergiy Ostrovski, projektledare och Principal Product Owner R&D Mechatronic Products. SmartPAD pro kan styra alla KUKA-produkter som använder det nya operativsystemet iiQKA.OS.
Med smartPAD pro och det nya operativsystemet iiQKA.OS revolutionerar KUKA hur robotar styrs – med enkelhet och intuitiv interaktion.

Hämta nyhetsmeddelande

Ladda ned PDF