Snabb och enkel automation med ny Edition-robot i KR CYBERTECH-serien

Anpassade funktioner, lägre kostnader och samma höga kvalitet: KR CYBERTECH-serien utökas med nya Edition-robotar fr.o.m. 2023. Att börja automatisera blir nu billigare och enklare än någonsin tidigare. Samtidigt förenklas tillämpningar från hantering till polering.

den 2 maj 2023

Flexibel: Skapa effektiva automationslösningar med vår Edition-robot

Roboten kan tillföra komponenter till dina monteringsprocesser. Roboten kan utföra kvalitetskontroller på arbetsstycken. Roboten kan slipa och polera metalldelar. KR CYBERTECH är en mångsidig och flexibel robot som främst är efterfrågad inom den dynamiska metall- och elektronikindustrin samt inom den allmänna industrin som ju kännetecknas av stor variation. Fr.o.m. 2023 finns vår storsäljande robot även som Edition-robot. Funktionaliteten har reducerats något i denna version och vi har istället fokuserat på robotens viktigaste funktioner. Detta möjliggör snabb och enkel automation av exempelvis pick-and-place- och slipprocesser.

Snabb och kompakt – och som gjord för automatiserade processer

KR CYBERTECH-seriens Edition-robotar är det perfekta valet för företag som önskar automatisera sina hanteringsuppgifter, liksom grundläggande bearbetningsuppgifter, och det till en låg kostnad. Efter ett ha lanserat de båda KUKA KR CYBERTECH nano ARC HW Edition-robotarna introducerar vi nu KR CYBERTECH KR 20 E som en kostnadseffektiv lösning för robotautomation på priskänsliga marknader. Kostnadseffektivitet som är värd namnet. Robotens höga precision och goda driftegenskaper i kombination med dess höga styvhet är fullt jämförbar med den tidigare KR CYBERTECH-serien. ”Edition-varianterna erbjuder färre valmöjligheter, men är baserade på det senaste utbyggnadssteget – precis som seriens övriga robottyper, många med stor global efterfrågan”, förklarar produktportföljchefen Markus Hollfelder-Asam. Detta innebär lägre kostnader men med samma höga kvalitet som tidigare.
Low cost, high efficiency – KR CYBERTECH-seriens nya robot erbjuder maxad prestanda till en låg totalkostnad

Tillgång till vår senaste mjukvara och hårdvara

De nya Edition-robotarna lämpar sig optimalt för komponenthantering, slipning och provning. De är byggda med väl beprövad teknik och är kompatibla med vårt aktuella operativsystem liksom med den senaste generationen av KR C5-styrningen. Det går alltså att byta operativsystem och programpaket helt sömlöst och kunden upplever en minskad total energiförbrukning. Även smartPAD, vår handhållna manöver- och programmeringsenhet, bidrar till en okomplicerad användarupplevelse.

Ett kostnadseffektivt sätt att börja automatisera processer

Robotarnas optimerade konstruktion gör att anskaffningskostnaderna blir lägre. Vidare säkerställer Edition-robotarnas robusta och kompakta konstruktion en ekonomisk drift. ”Robotarna är därför särskilt intressanta för kunder som vill börja automatisera och som är verksamma på tillväxtmarknader”, förklarar Markus Hollfelder-Asam. Särskilt små och medelstora företag kan dra nytta av nya KR CYBERTECH KR 20 E. Det goda pris- och prestandaförhållandet, liksom robotens lämplighet för specifika tillämpningar, gör att roboten även är ett intressant alternativ för befintliga kunder som redan delvis har automatiserat sina processer.
En intressant lösning även för små och medelstora företag

Effektiv robotteknik för dynamiska processer

Den nya KR 20-roboten i Edition-version erbjuder som standard kapslingsklass IP 67 på handleden samt IP 54 på resten av industriroboten, vilket gör den lämplig för en låg rad olika tillämpningar. Roboten är avsedd för driftstemperaturer mellan 0 och 45 grader och kan monteras på golvet, väggen eller i taket, och i vilken vinkel som helst – precis som resten av KR CYBERTECH-serien. KR CYBERTECH KR 20 E är dimensionerad för bärlaster upp till 20 kg och har en maximal räckvidd på upp till 1 820 millimeter.

Med kapacitet och prestanda att uppfylla kundens krav

Med Edition-robotarna vänder sig KUKA till nya kunder som vill börja automatisera och realisera produktionsuppgifter av vitt skilda slag. Den nya roboten i serien kan beställas globalt fr.o.m. våren 2023, i Kina redan tidigare. Produktportföljchef Markus Hollfelder-Asam: ”Det gläder oss att efter KR CYBERTECH nano ARC HW åter kunna utöka serien för att möta våra kunders krav och önskemål.”
Vår nya Edition-robot är lika flexibel som övriga robotar i KR CYBERTECH-serien

Mer information om KR CYBERTECH-serien

Lär dig mer om robotseriens fördelar och tekniska funktioner.