Välj din plats:

Land

Vägen fri för automation: KUKA lanserar marknadens första intelligenta bin picking-lösning

Plocka utvalda komponenter ur en låda: Genom att kombinera våra robotar med programvaran KUKA.SmartBinPicking och ytterligare systemkomponenter har vi funnit en effektiv lösning på denna uppgift. Vi erbjuder nu för första gången denna automationslösning i form av ett Vision Tool Kit – ett paket som underlättar integrationen i en befintlig produktionsmiljö.

den 6 oktober 2022

Robotstyrd plockning ur lådor med bin picking-applikation

Att sträcka sig in i en behållare och ta ut exempelvis en skruv utan att stöta armen i kanten är ingen utmaning för en människa. För en robot är det en annan sak. För att en robot ska kunna sträcka sig in i en låda i rätt vinkel och ta tag i rätt del måste rörelsen planeras exakt. Då kan roboten avlasta personalen på ett tillförlitligt och snabbt sätt utan att tröttna och personalen slipper utföra tråkiga och monotona arbetsuppgifter. För att robotens rörelse och vinkel under plockningen ska kunna beräknas exakt har KUKA i samarbete med Vision-experten Roboception utvecklat ett nytt teknologipaket. Detta kan integreras i en befintlig produktionsprocess utan större programmeringsinsatser.

Smidig plockningslösning: Med en bin picking-cell och rätt programvara löser man enkelt och smidigt plockning ur olika lådor och behållare.

Sofistikerad banplanering för kollisionsfri bin picking

Teknologipaketets 3D-kamera från Roboception förser datorn med bilder av miljön och de objekt som ska plockas. Datorn kan då planera banan på ett optimalt sätt utan singulariteter. Datorn beräknar exakt vilken väg robotarmen ska röra sig till det önskade objektet och den tar även hänsyn till robotens och gripdonets uppbyggnad. Programvaran KUKA.SmartBinPicking beräknar den mest effektiva vägen för robotens arm när den ska plocka komponenter ur lådan utan att stöta i något. Tack vare denna kollisionsfria banplanering minimeras stilleståndstiderna under den riktiga driften. När objekt upptäcks – osorterade eller ej – prioriterar programvaran också vilka delar roboten ska plocka först. Till exempel de som ligger högst upp.

Så här lyckas man med plockning ur behållare oavsett typ: Automation med 3D Machine Vision.

AI-baserad inlärningsprocess optimerar CAD-modellen

Objektigenkänningen tränas in i förväg i en fotorealistisk simuleringsmiljö. CAD-modellen optimeras då med avseende på färgreaktioner, material och ljusförhållanden. ”Varje föremål som ska plockas ur lådan tränas i förväg i denna simuleringsmiljö med stöd av artificiell intelligens. Inlärningen kan utföras över natten så att applikationen kan användas redan nästa dag”, berättar Michael Hohenäcker, produktchef för Handling & Vision hos KUKA. Med hjälp av AI optimeras igenkänningen av de aktuella objekten så att dessa kan identifieras även i svåra situationer och förhållanden.

KUKA.SmartBinPicking: Här kan du läsa mer om vår programvara och dess funktioner

Programvaran KUKA.SmartBinPicking erbjuder den perfekta kombinationen av AI-baserad detektering av objekt och exakt planering av robotens bana. Roboten plockar med ett enda grepp del efter del ur en låda och det med hög hastighet utan att kollidera med omgivningen.

Med KUKA.SmartBinPicking erhåller våra kunder ett teknologipaket för enkel och effektiv styrning av sina lådplockningsprocesser.

Michael Hohenäcker, produktchef för Handling & Vision hos KUKA
Högprecisionsplockning av valfria objekt: Roboten detekterar arbetsstycket snabbt tack vare en inbyggd sensor.

Automatisera med intelligent bin picking

Tack vare samarbetet med Roboception har KUKA lyckats flytta banplaneringen till en extern dator, vilket har frigjort processorkraft i robotstyrningen. Detta har en mycket specifik fördel: ”Redan när roboten sträcker in sin arm i lådan beräknas nästa banplanering parallellt”, förklarar Hohenäcker. Detta förkortar cykeltiderna. Kunderna sparar även tid när lösningen ska integreras. Lösningen konfigureras med hjälp av modern webbteknik: Kunden kan granska sitt specifika fall i en 3D-modell och enkelt anpassa systemet. Allt som krävs är grundläggande robotkunskaper. Djuplodande programmeringskunskaper behövs ej.

Hämta nyhetsmeddelande

Ladda ned PDF