Grind Master förändrar gjuterier med hjälp av KUKA:s robotar

I januari 2016 blev Grind Master, en ledande leverantör av metallbearbetnings- och gradningsmaskiner, integratör av KUKA:s produkter. Företaget erbjuder nu KR AGILUS-seriens smårobotar för gradning av pressgjutna aluminiumdelar – ett arbete som dessa robotar utför med jämn och hög kvalitet. Lösningen har både inneburit sänkta kostnader och lett till högre produktivitet och kvalitet.

den 22 juni 2017

I januari 2016 valde företaget Grind Master, en tillverkare av metallbearbetande maskiner med säte i Aurangabad, att erbjuda KUKA:s robotar som integratör. Småroboten KR AGILUS sixx används till gradning av pressgjutna aluminiumdelar och då främst av synliga klass A-delar på fordon, scootrar och motorcyklar. I dessa tillämpningar krävs en mycket hög finish för att möta de höga kvalitetskraven som brukar ställas på sådana delar.
KR AGILUS används till gradning av pressgjutna aluminiumdelar

KUKA:s robotar levererar en jämn och hög kvalitet

Tidigare använde man i första hand manuell arbetskraft för att utföra gradningsarbetet. Men de höga temperaturerna, ångorna och dammet, liksom de höga kvalitetskraven, tvingade fram en förändring. Istället för en linjär portal valde man att satsa på en robotlösning. Den senare erbjuder en helt annan flexibilitet och kan hantera en mängd olika komponentvarianter, frekventa modelluppgraderingar och komplexa former. Lösningen har resulterat i en hög och jämn kvalitet på aluminiumdelarna och har med råge uppfyllt de krav som Grind Master ställde: "Robotstyrd gradning har i grunden förändrat gjuteriet och miljön för de människor som arbetar där. Genom att använda robotar kan vi erbjuda en riskfri, säker och hälsosam arbetsmiljö där vi levererar högkvalitativa delar som matchar globala tillverkningsmetoder. Framgången med de första två gradningsrobotarna gör att vi nu tänker automatisera hela gjuteriet med robotar", berättar Sameer Kelkar.
KR AGILUS hos Grind Master