Välj din plats:

Land

KUKA och Schüco: strategiskt partnerskap för automation

Målet med detta exklusiva samarbete är att gemensamt utveckla och realisera automationslösningar för framtidens fönster-, dörr och fasadproduktion. Inledningsvis ligger fokus på att automatisera produktionen av fönster och dörrar i aluminium.

den 5 april 2019

Robotar för tillverkning av glasfasader och mer

KUKA har ingått ett strategiskt partnerskap med Schüco International KG från Bielefeld – en ledande leverantör av högkvalitativa fönster-, dörr - och fasadsystem av aluminium, plast och stål.

KUKA och Schüco planerar ett långsiktigt samarbete med fokus på gemensam utveckling och realisering av nya automationslösningar för framtidens fönster-, dörr och fasadproduktion. ”Vi är mycket glada över att Schüco har valt KUKA som strategisk partner. Vi ser en stor potential för robotteknik inom detta område och för automation inom byggbranschen i allmänhet”, berättar Michael Otto, Chief Regional Officer Germany, som företrädde KUKA när samarbetsavtalet undertecknades. Dr. Walter Stadlbauer, CTO och COO hos Schüco International KG tillägger:

Från vänster: Dr. Walter Stadlbauer, CTO och COO hos Schüco International KG, och Michael Otto, Chief Regional Officer Germany hos KUKA, gläder sig över det kommande samarbetet

Genom partnerskapet mellan Schüco och KUKA förenas kunnandet hos två marknadsledande företag. Med ett självklart mål: Att öka våra kunders konkurrenskraft genom smarta automationslösningar.

Dr. Walter Stadlbauer, CTO och COO hos Schüco International KG

Förenat kunnande automatiserar byggbranschen

Båda företagen i partnerskapet profiterar på den andres branschkännedom. KUKA bidrar med sin stora erfarenhet inom robotteknik och automation. Schüco i sin tur erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster rörande byggnaders skal och företaget har djupa kunskaper om alla faser i byggprocessen. Inom ramen för samarbetet får Schüco tillgång till KUKA:s globala nätverk av integratörer. Och KUKA får samtidigt ta del av Schücos globala försäljningsnät och blir exklusiv robotleverantör till företaget från Bielefeld.